بلاگ

خواص روغن نعناع

 

روغن نعناع یکی از روغن های طبیعی و گیاهی است که کاربردهای بسیار متنوعی دارد. از خوشبو کنندگی گرفته تا مصرف به صورت موضعی ، از روش های گوناگون مصرف روغن نعناع می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده در مراکز مختلف تحقیقاتی ، نعناع خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی بسیار بالایی دارد.خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز بسیار بالاست و اثرات تسکین دهنده و ضد آلرژی نیز دارد. از نعناع برای رفع مشکلات گوارشی می توان استفاده کرد و حتی می تواند برای کاهش عوارض گوارشی شیمی درمانی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

روغن نعناع معمولا به روش کلدپرس استخراج می شود. بجای روغن نعناع می توانید از اسانس نعناع ، اسپری نعناع ، قرص نعناع و حتی عرق نعناع نیز استفاده کنید.

موثرترین ماده موجود در روغن نعناع ،منتول و منتفون است . این مواد موثر موجود در روغن نعناع به دلیل داشتن خواص بسیار بالا ، در بسیاری از شامپوها و سایر محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

خواص روغن نعناع

دردهای عضلانی را تسکین می دهد

روغن نعناع برای تسکین درد بسیار مناسب و مفید است . در برخی از پمادهای تسکین دهنده درد عضلانی ، از اسانس نعناع همراه با فلفل استفاده می شود. خاصیت خنک کنندگی و ضد اسپاسم نعناع نیز می تواند برای این مورد بسیار مفید باشد.

در یک تحقیق مشخص شده است که استفاده از روغن نعناع برای کاهش سردرد تنشی می تواند به اندازه استامینوفن موثر باشد در حالی که عوارض جانبی مصرف این داروی شیمیایی را ندارد.

مضرات نعناع برای مردان تهیه روغن نعناع خانگی /مضرات برای آقایان / خواص برای لب /برای پوست صورت مضرات نعناع خشک

 برای درمان مشکلات سینوسی و تنفسی مفید است

استنشاق بوی روغن نعناع می تواند به باز کردن سینوس ها کمک کرده و خارش گلو را کم کند.از بوی نعناع می توانید برای رفع سریع احتقان و گرفتگی بینی و پاکسازی مخاط استفاده کنید.

روغن نعناع یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کاهش علائم سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سینوزیت ، آسم ، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی است .(منبع : Best Essential Oils for Colds)

برخی از مقالات آزمایشگاهی نشان می دهد که نعناع دارای خواص ضد میکروبی ، آنتی بیوتیک طبیعی ، ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی است به همین دلیل ممکن است برای رفع مشکلات تنفسی مفید باشد. (منبع : benefits of peppermint )

برای این منظور می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. (مانند دمنوش نعناع ، قرص ، اسانس و روغن نعناع).

روش پیشنهادی : روغن نعناع را با کمی روغن نارگیل و روغن اکالیپتوس مخلوط کرده و بخور کنید. همچنین می توانید اسانس نعناع را در هوای اتاق اسپری کنید.از عرق خالص نعناع نیز می توانید استفاده کنید.

 باعث افزایش انرژی عمومی بدن می شود

استنشاق بوی روغن نعناع می تواند باعث افزایش هوشیاری شما شود. بسیاری از رانندگان اروپایی ، در سفرهای طولانی مدت جاده ای زمانی که مجبور هستند به مدت طولانی و یا در شب رانندگی کنند ، برای افزایش هوشیاری ،بوی اسانس نعناع را در داخل ماشین پخش می کنند.

نوشیدن دم نوش های این گیاه دارویی و یا حتی عرق نعناع نیز می تواند باعث افزایش انرژی عمومی بدن شده و از خستگی و بیحوصلگی روزانه جلوگیری کند.

 به کاهش سردرد کمک می کند

روغن نعناع می تواند سردرد تنشی و سردرد میگرنی را کاهش دهد .برای این منظور می توانید روغن نارگیل را بر روی پیشانی ، گردن و شقیقه های خود بمالید.

 به کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند

در برخی از مطالعات اشاره شده است که مصرف کپسول های حاوی روغن نعناع و یا نوشیدن عرق نعناع می تواند برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر بسیار مفید باشد. همچنین می تواند باعث کاهش نفخ و گاز روده شود. (منبع : peppermint oil)

برای این منظور می توانید روغن نعناع را بر روی شکم خود بمالید . و یا می توانید قبل از  هر وعده غذایی ، کمی عرق نعناع را به یک لیوان آب اضافه کرده و بنوشید.

See the source image

به سلامت دهان و دندان کمک می کند

از بیش از 1000 سال پیش از نعناع برای رفع بوی بد دهان استفاده می شده است .نعناع می تواند باکتری ها و عفونت های لثه و دهان را از بین برده و به سلامت دهان و رفع عفونت های دهانی و رفع بوی بد دهان کمک کند.

برای استفاده از این خاصیت می توانید از خمیر دندان های حاوی نعناع استفاده کنید و یا کمی روغن نعناع به خمیر دندان خود اضافه کنید.

 برای سلامت مو مفید است

بسیاری از افراد نمی دانند که از روغن نعناع می توان برای سلامت موها نیز استفاده کرد. بهتر است بدانید که بسیاری از محصولات مراقبت از مو ، دارای روغن نعناع هستند.

روغن نعناع می تواند به طور طبیعی موهای آسیب دیده را ترمیم کرده و ضخامت مو را به مرور افزایش دهد .از این روغن گیاهی می توانید برای درمان نازک شدن موها و رفع مشکلات پوست سر استفاده کنید.

بسیاری از شامپوهای ضد شوره حاوی اسانس نعناع هستند. می توانید کمی روغن نعناع به شامپوی خودتان اضافه کرده و به عنوان شامپوی ضد شوره استفاده کنید.با استفاده از این روش ، بسیاری از خارش های پوست سر نیز درمان می شوند.

 به درمان خارش کمک می کند

منتول موجود در نعناع می تواند به درمان سریع خارش بدن کمک کند.در یک مطالعه که بر روی 96 زن باردار مبتلا به خارش مداوم انجام شده است مشخص شد که از روغن نعناع می توان برای کاهش خارش های مقاوم به درمان استفاده کرد.

برای این منظور می توانید روغن نعناع را با کمی روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و بر روی محل خارش به مدت 15 دقیقه ماساژ داده و سپس با آب گرم و بدون ماده شوینده ، بشویید.

 برای دفع حشرات و حیوانات مفید است

بسیاری از حشرات و حتی حیوانات از بوی نعناع متنفر هستند. برای مثال عنکبوت ها ، سوسک ها ، پشه ها ، موش ها و حتی شپش ها از بوی نعناع متنفر هستند .

برای رهایی از نیش حشرات می توانید روغن نعناع را روی پوست خود بمالید. برای درمان شپش سر می توانید از روغن نعناع استفاده کنید.

حالت تهوع را کاهش می دهد

در یک تحقیق بر روی 34 بیمار که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند مشخص شد که استنشاق بوی نعناع می تواند به میزان قابل توجهی حالت تهوع بعد از عمل جراحی را کاهش دهد.

برای این منظور می توانید روغن نعناع را پشت گوش خود بمالید و یا عرق نعناع را در هوای اتاق اسپری کنید.

 یک درمان طبیعی برای کولیک است

در برخی از مطالعات اشاره شده است که روغن نعناع می تواند نوعی درمان طبیعی برای کولیت باشد. در این مطالعه اشاره شده است که روغن نعناع می تواند به اندازه داروهی شیمیایی برای کاهش علائم کولیت مفید باشد در حالی که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ایجاد نمی کند.

خواص روغن نعناع برای پوست صورت

در صورتی که از روغن نعناع به صورت موضعی استفاده کنید می تواند باعث نرمی پوست شده و به درمان جوش و آکنه و عفونت های پوستی کمک کند. این روغن گیاهی خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد و از بسیاری از مشکلات پوستی و عفونت ها و جوش های صورت جلوگیری می کند .

از روغن نعناع می توانید برای درمان سریع جوش ، آکنه ، جوش های سر سیاه ، آبله مرغان ، رفع چربی بیش از حد پوست ، درماتیت ، خارش پوست ، آفتاب سوختگی و درمان سریع تر زخم های پوستی استفاده کنید.

برای این منظور می توانید کمی روغن نعناع را با اسانس اسطوخودوس و روغن نارگیل مخلوط کرده و به صورت موضعی استفاده کنید.

روغن نعناع می تواند احتمال آفتاب سوختگی را کاهش داده و در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شده اید می توانید روند درمان آفتاب سوختگی را تسریع کند.

خاصیت ضد سرطانی دارد

با وجود اینکه تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده است ولی برخی از مطالعات نشان داده اند که نعناع خاصیت ضد سرطانی دارد و می تواند برای پیشگیری و کمک به درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

توصیه های بیشتر

  •  قبل از استفاده از روغن نعناع و هر نوع گیاه دارویی دیگر باید حتما مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.
  • در صورتی که در دوران بارداری و شیردهی هستید نباید به صورت خودسرانه از این روغن گیاهی به میزان زیاد استفاده کنید .استفاده کم و معمولی از این روغن گیاهی موردی ندارد.
  • در صورتی که بیماری مزمن و یا حادی دارید قبل از استفاده دارویی از هر گیاهی باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که داروی خاصی استفاده می کنید قبل ار مصرف دارویی هر نوع گیاهی باید با پزشک مشورت کنید. گیاهان دارویی می توانند با بسیاری از داروهای شیمیایی تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته و گاهی خطرناک شوند .
  • حتما از روغن نعناعی استفاده کنید که کاملا طبیعی و اصل باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.